Marcin Andrzejewski: Sukces w biznesie to ludzie

1
1028

Marcin Andrzejewski, Dyrektor Centralnego Biura Certyfikacji Krajowej, od 15 lat promuje przedsiębiorczości w Polsce, wyróżniając najlepsze firmy na rynku. Nam opowiedział o tym, czym jest luksus dla Polaków, jaki niewykorzystany potencjał tkwi w męskim marketingu oraz co decyduje o sukcesie firm.

 

Twoja firma przyznaje najbardziej prestiżowe wyróżnienie markom obecnym na polskim rynku – Polish Exclusive. Polacy lubią ekskluzywność?

Oj bardzo. Ale dla każdego znaczy ona jednak coś innego, w zależności od zasobności portfela. Naszą wspólną cechą jest jednak to, że wciąż nie doceniamy polskich marek, rodzinnych firm  z tradycjami. Dla wielu luksus to zagraniczne, rozpoznawalne loga, produkty firm niedostępnych w Polsce. Zapominamy, że jesteśmy zagłębiem uznanych na świecie marek porcelany, mebli, naturalnych kosmetyków, ubrań. Mamy świetnych producentów w Polsce, którzy oferują bardzo wysoką jakość i atrakcyjne wzornictwo, często w porównaniu do zagranicznych brandów w o wiele bardziej przystępnych cenach.  Ekskluzywność powinna być synonimem najwyższej jakości, niezawodności i oryginalności, a nie tylko rozpoznawalności marki i wysokiej ceny.

A Ty lubisz ekskluzywność? Czym jest dla Ciebie luksus?

Luksus to dla mnie wolny czas, spokój i pewność jutra.

Jak zbudować ekskluzywną markę?

Gwarantując nieskazitelną jakość, bardzo wysoki poziom obsługi klienta i serwis posprzedażowy. Ważny też jest oczywiście prestiż związany z zakupem danej marki. Klient musi czuć się wyjątkowo, jak wybraniec.

Wspomniałeś, że poznajesz wielu przedsiębiorców, którzy stworzyli prężne firmy i wartościowe marki. Od 15 lat zajmujesz się certyfikacją, wyróżnianiem i promocją takich firm, zwłaszcza małych i średnich. Komu się udaje odnieść sukces?

Ludziom o głowie pełnej pomysłów, przedsiębiorczym, gotowym na nowe wyzwania. Trzeba być otwartym na zmiany, projektami wyprzedzać konkurencję, mieć wokół siebie rzetelnych i oddanych ludzi. Sukces w biznesie to ludzie.

To jest największa wartością w biznesie?

Tak, kapitał ludzki jest najważniejszy. Coraz więcej firm dostrzega potrzebę budowania swojej pozycji na rynku pracy i dbania o wizerunek atrakcyjnego pracodawcy. Dlatego tez nasz najnowszy program, w którym wyróżniamy najlepszych pracodawców w Polsce – Best Quality Employer, cieszy się tak dużym zainteresowaniem firm. Firmy mają olbrzymie trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanego personelu. A nie możemy zapominać , że sukces w biznesie to właśnie ludzie. Można mieć świetny pomysł na produkt czy usługę, ale jak nie ma ludzi do pracy, nie ma biznesu. A drugą, nie mniej ważną wartością jest uczciwość, wszystko co robimy, kiedyś do nas wróci.

Zawsze chciałeś zajmować się biznesem? Kiedy narodził się pomysł na Centralne Biuro Certyfikacji Krajowej?

Jeśli chodzi o biznes, to urodziłem się chyba na straganie. Biznes to moja pasja, życie, krew. Natomiast sam pomysł CBCK narodził się kiedy byłem za granicą. Miałem pewien epizod w swoim życiu, namówiony przez przyjaciela postanowiłem wyemigrować. Bardzo szybko doceniłem wówczas luksus, jakim jest byciem mieszkańcem Europy oraz to, że tylko w Polsce czuję się jak w domu. Nawet nie sądziłem, że jestem aż takim patriotą. Otworzyły mi się oczy na osiągnięcia naszych firm i ludzi. Poznając przedsiębiorców, ich drogi życiowe, badając rynek, odnalazłem niszę i wraz z pomocą grupy ekspertów stworzyłem dziś jedną z największych certyfikujących firm w Polsce. Uznałem, że trzeba promować wartościowe inicjatywy i zadbać o lepszy wizerunek przedsiębiorstw. Tak powstało Centralne Biuro Certyfikacji Krajowej i projekt Firma Roku. Był rok 2002 i byliśmy jednymi z pierwszych w Polsce, którzy zajęli się promocją MŚP. Dziś prowadzimy kilka dużych projektów, ponadbranżowych jak i wyspecjalizowanych.

Masz kontakt z właścicielami i prezesami firm, obserwujesz ich wzloty i upadki, wspierasz debiutantów i honorujesz zwycięzców. Co wyniosłeś dla siebie z tych doświadczeń?

Pokorę. Sukces towarzyszy zawsze ciężkiej pracy, czasem zawdzięczamy go szczęściu, ale też musimy być przygotowani na porażki, które czekają każdego.

Biuro prowadzi też od 2014 roku program promocyjny Hit Konsumenta, w którym wyróżniane są produkty i usługi cieszące się największa sympatią klientów. W tym roku koncentrujecie się na  męskich produktach, dlaczego?

Dostrzegam dominację kobiecego marketingu na rynku, mnogość kampanii, konkursów i inicjatyw skierowanych tylko dla kobiet.  Podczas gdy mężczyźni są nieco niedocenianą grupą konsumencką i obrosłą w wiele stereotypów. Panowie są bardzo świadomymi klientami, wymagającymi i chętnie kupującymi specjalistyczne produkty. Wiele firm już dostrzegło ten potencjał, dlatego na rynku pojawiło się wiele produktów kosmetycznych czy spożywczych tylko dla mężczyzn. Jednak czy za marketingiem stoi rzeczywista jakość i odpowiedź na męskie potrzeby? Mężczyźni lubią wiedzieć, że to, co kupują jest funkcjonalne i niezawodne, potrzebują gwarancji. Nasz program nagradza produkty, które cieszą się najlepszą opinią kupujących. Znak Hit Konsumenta na opakowaniu ułatwia decyzję i daje pewność, że wybieramy produkt wart swojej ceny, sprawdzony i polecany przez innych.

Jakimi klientami są mężczyźni? Czego oczekują? Jak do nich dotrzeć?

Oczekują wysokiej jakości, niezawodności i prostoty przekazu. Przykładem tego mogą być badania poświęcone kosmetykom dla mężczyzn. Facet musi mieć jeden krem do wszystkiego, nie będzie z rana czy wieczorem otwierał pięciu słoików z kremami do twarzy, pod oczy, serum. Otwiera jeden pojemnik i smaruje – całą twarz i musi działać.

 

A Ty, jakim jesteś konsumentem?

Myślę, że jestem świadomym i wymagającym konsumentem, ogromna wagę przywiązuję do personelu i obsługi. Nie znoszę lekceważenia.

Jesteś wielkim pasjonatem podróży, prawda?

Uwielbiam podróże, dlatego może to zabrzmi nieskromnie, ale byłem już tam gdzie chciałem. Uwielbiam słońce, pogodę, błękitną wodę  i relaks przy dobrej muzyce. Może dlatego, że pochodzę z Trójmiasta i zawsze całe wakacje spędzałem nad morzem. Za szkolnych czy potem studenckich czasów naprawdę nie miałem pragnienia w wakacje opuszczania moich rodzinnych stron, wówczas zawsze była latem gwarancja pogody, słońce, codziennie rano czyszczone plaże przez służby porządkowe. I to z czego każdy się śmieje, a ja nie ukrywam lubiłem, koc i parawany (śmiech). Teraz kiedy mamy możliwości, aby w promocyjnych cenach poznawać świat, nawet za cenę 1 euro otwiera to możliwości i horyzonty. Niemniej do dziś preferuje wakacje w naszym pięknym kraju.

Czujesz, że osiągnąłeś już czy największy sukces przed Tobą?

Cały czas czekam na sukces. Może dlatego, że mam głowę pełną pomysłów, jak zamknę jeden projekt myślę już o kolejnym. Teraz myślę o wydaniu książki, stworzeniu elitarnego klubu biznesu – wow, dużo jeszcze przede mną.

A co Cię motywuje, napędza na co dzień?

Życie, kocham życie, życie jest piękne, jest to największy dar jaki otrzymaliśmy, nie możemy go zmarnować. Ale też pieniądze i nie wstydzę się tego powiedzieć. Można snuć piękne opowieści, ale wszystko, co robię, czym się zajmuję z założenia ma przynieść zysk. Oczywiście gwarantując najwyższą jakość.

Dziękuję za rozmowę.

 

Marcin Andrzejewski – Dyrektor Centralnego Biura Certyfikacji Krajowej przyznającego prestiżowe wyróżnienia biznesowe.  Od zawsze związany z branżą marketingu i public relations. Jest ekspertem-praktykiem w zakresie tworzenia skutecznych strategii promocji i sprzedaży. Od 2016 r. pełni funkcję Redaktora Naczelnego magazynu „Tygrysy Biznesu”.

 

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Prosimy wpisz swój komentarz!
Prosimy podaj swoje imię tutaj.