Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce. Badanie FREENOW obrazuje ich historię i przeszłość

0
236

Nikogo już nie dziwi obecność obcokrajowca za kierownicą polskiej taksówki. Dziwić może jednak fakt, jak niewiele o nich wiemy. Jaka jest ich przeszłość? Dlaczego są w Polsce? Czym jest dla nich ta praca? FREENOW, platforma do zamawiania przejazdów, postanowiło wypełnić tę lukę i przebadało ponad 1500 kierowców, w większości pochodzenia ukraińskiego, białoruskiego i gruzińskiego. Okazało się m.in., że przed przyjazdem do Polski połowa z nich wykonywała prace związane z prowadzeniem samochodu, ponad połowa posiada wyższe wykształcenie, a blisko 6 na 10 kierowców to jedyni żywiciele swoich rodzin. Dla ponad połowy praca na taxi była zawodem pierwszego wyboru w Polsce.

 

 

 

 

Badanie FREENOW pokazuje, że taksówkarzami w Polsce są często osoby posiadające spore doświadczenie za kierownicą. 22% z nich było w swoich rodzinnych krajach kierowcami taksówek, 20% dostawcami w transporcie, 6% kurierami, 2% kierowcami autobusu lub tramwaju. Dlatego, po przyjeździe do Polski, ponad połowa badanych wskazuje, że zawód taksówkarza był ich naturalnym i pierwszym wyborem. Do podjęcia tej profesji zachęciła ich również elastyczność godzin pracy (czynnik wskazany przez 77% badanych), a także zamiłowanie do prowadzenia samochodu i możliwość poznawania nowych ludzi (43% respondentów). 1 na 5 badanych wskazał też pracę taksówkarza jako dobrą okazję do uczenia się języka polskiego.

– Jako platforma o ogólnopolskim zasięgu, operująca w 25 polskich miastach, naszym nadrzędnym celem jest sprostanie rosnącemu popytowi i dostarczenie odpowiedniej podaży, tj. kierowców. Popandemiczną lukę spowodowaną odejściem wielu kierowców taxi od tego zawodu, z korzyścią dla pasażerów, którym zależy na dostępności usługi — uzupełniają obcokrajowcy, którzy na naszej platformie stanowią jedną trzecią wszystkich zarejestrowanych kierowców.mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.

Co sprawiło, że kierowcy ci zdecydowali się przyjechać do naszego kraju? Kluczowymi powodami była możliwość znalezienia lepszej pracy i perspektywa wyższych zarobków (52%), chęć wyemigrowania do Polski z sympatii do naszego kraju (32%), a także trwająca wojna lub inna sytuacja polityczna w kraju pochodzenia (31%). Ponad 6 na 10 zagranicznych kierowców FREENOW mieszka w Polsce z partnerem/partnerką i/lub dziećmi.  23% przyznało natomiast, że ich rodzina została w kraju pochodzenia. Co ważne, ponad połowa respondentów to jedyni żywiciele swoich rodzin.

FREENOW sprawdziło również jakie odczucia towarzyszą obcokrajowcom wykonującym zawód taksówkarza na aplikację w Polsce. Blisko połowa badanych potwierdziła, że czuje się akceptowanymi w Polsce, ale też niemal 4 na 10 zwróciło uwagę, że w trakcie pracy zdarzyło im się doświadczyć niechęci ze strony pasażerów, a nawet agresji ze względu na swoje pochodzenie.

Respondenci zostali zapytani również o plany na przyszłość. Ponad 6 na 10 z nich zamierza kontynuować pracę jako taksówkarz, a blisko połowa chciałaby także rozwinąć własny biznes. Niektórzy myślą również o tym, by się przebranżowić (13%) lub kontynuować swoją edukację w Polsce (9%). Co ciekawe, ponad połowa respondentów posiada wykształcenie wyższe, a tylko 2% podstawowe.

Utrata pracy jako kierowcy taksówki byłaby sporym utrudnieniem dla wielu badanych. Dla 65% wiązałoby się to z koniecznością znalezienia innej pracy w Polsce, a dla niemal co piątej osoby byłoby to równoznaczne z brakiem perspektyw na zarobek. 5% rozważałoby z kolei powrót do swojego kraju.

O BADANIU

Ankieta została przeprowadzona na ponad 1,5 tys. kierowców z Ukrainy, Gruzji i Rosji w marcu 2024 r.

O FREENOW

FREENOW to superaplikacja mobilności miejskiej, oferująca największy wybór opcji transportowych w Europie. Użytkownicy FREENOW ze 150-ciu miast europejskich w jednej aplikacji mogą wybierać spośród różnych opcji mobilności miejskiej, takich jak taksówka, e-hulajnoga, e-skuter, e-rower lub auto na minuty. FREENOW jest agregatorem usług zewnętrznych operatorów, który ma ambicję wpłynąć pozytywnie na efektywność mobilności i zrównoważony rozwój miast, bez dodawania kolejnych, własnych pojazdów na ulice. Platforma FREE NOW ma swoją siedzibę w Niemczech i jest wspierana przez głównych udziałowców: BMW Group i Mercedes-Benz Mobility. CEO FREENOW jest Thomas Zimmermann.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Prosimy wpisz swój komentarz!
Prosimy podaj swoje imię tutaj.