Zdrowie pracownika to największy kapitał

0
852

Powszechnie wiadomo, że największym kapitałem firmy są jej pracownicy, ich wiedza i doświadczenie. Jednak ich zdolność realizowania się w sferze zawodowej uzależniona jest od kondycji psychicznej. Dlatego też kluczowym jest zadbanie o pracownika w sferze jego samopoczucia i emocji, szczególnie w pandemii, która znacząco potęguje stres. Konieczne są działania uświadamiające, że kwestie zdrowia psychicznego nie powinny być tematem tabu w miejscu pracy. Cel taki realizuje kampania „Zrozum. Poczuj. Działaj!”.

 

 

 

„Zrozum. Poczuj. Działaj!” to ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna, organizowana przez Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej i Grupę ArteMis, której głównym celem jest zwiększenie świadomości pracodawców i pracowników w kwestii zdrowia psychicznego.

Działania kampanii są skupione w środowisku pracy, ponieważ Polacy należą do najbardziej zestresowanych pracowników, a nadmierny i długotrwały stres powoduje bardzo duże zmęczenie i przeciążenie organizmu.

– Badania pokazują, że obecnie najczęściej przeżywaną emocją jest lęk i właśnie duże zmęczenie, przeciążenie pracą. Przekłada się to na jakość i wydajność pracy, obniża się produktywność i kreatywność pracownika. Pojawiają się problemy z koncentracją oraz więcej błędów, jesteśmy mniej elastyczni i mamy większy opór przed wchodzeniem w zmiany. A należy zauważyć, że obecnie jest ich coraz więcej, chociażby w związku z pandemią – mówi Aneta Hawryluk, psycholog. Niska odporność psychiczna pracownika to nie tylko absencja w pracy, ale też większa rotacja pracowników i wcześniejsze przechodzenie na emeryturę, niejednokrotnie związane z wypaleniem zawodowym – dodaje.

W Polsce odnotowujemy stały wzrost liczby dni absencji chorobowej związanej z zaburzeniami psychicznymi. Jak wynika z danych ZUS, Patrona Honorowego kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”, w ubiegłym roku wystawiono półtora miliona zwolnień lekarskich z tytułu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania.

Zaświadczenia lekarskie z powodu zaburzeń psychicznych wystawiono w ubiegłym roku na łączną liczbę 27,7 miliona dni. Zaburzenia psychiczne stoją zatem za 11% ogólnej liczby dni absencji chorobowej. Obserwujemy wzrost liczby dni absencji z tego tytułu w stosunku do 2019 roku aż o 37 proc., podczas gdy liczba zaświadczeń wzrosła o 25% – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Warto dodać, że wydłużyła się także przeciętna długość zaświadczenia lekarskiego wystawionego z tytułu zaburzeń psychicznych. W 2020 roku wynosiła ona 19 dni, natomiast w roku 2019 było to 17,4 dnia – dodaje szefowa ZUS.

Celem kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!” jest zwiększanie świadomości tego, jak ważna jest troska o zdrowie pracownika także, jeśli nie przede wszystkim, w wymiarze psychicznym. Przez lata przyzwyczailiśmy się do różnego rodzaju benefitów związanych z kondycją fizyczną czy świadczeniami medycznymi, jednak mniejszą uwagę poświęcano na kwestie samopoczucia pracownika i jego kondycję psychiczną. Choć powszechnie wiadomo, że większości pracowników towarzyszy stres, wciąż tematy związane z jego wpływem na pracę, a także te związane z zaburzeniami psychicznymi, w wielu miejscach pozostają sferą tabu.

– Kluczowe zadanie leży po stronie pracodawcy, po stronie liderów i menadżerów. To ich rolą jest pokazanie, że temat zdrowia psychicznego nie jest im obojętny, aby do pracowników dotarł jasny sygnał „to nie jest temat tabu, możesz o tym mówić, wspólnie znajdziemy rozwiązanie” – mówi Aneta Hawryluk, psycholog. Z moich obserwacji wynika, że bardzo ważna jest edukacja i szkolenie właśnie kadry menadżerskiej, tak aby sami potrafili dawać dobry przykład, ale też, żeby umieli rozpoznać niepokojące sygnały jakie płyną z zespołu. Kluczowe są: komunikacja z ludźmi, więcej empatii i uważność na drugiego człowieka. To wszystko można wytrenować, ale konieczne jest zwiększenie świadomości dbania o dobrostan – dodaje.

Zdecydowanie lepiej podejmować działania związane z prewencją, a więc uświadamiać i edukować chociażby w tematach radzenia sobie ze stresem, i dawać realne wsparcie pracownikom, u których problem się pojawia. Kampania „Zrozum. Poczuj. Działaj!” stawia właśnie na edukację i budowanie świadomości.

Informacje na temat kampanii można znaleźć na stronie www.zrozumpoczujdzialaj.pl.

Zapraszamy do wysłuchania webinaru z udziałem przedstawicieli Partnerów Głównych kampanii, PKN ORLEN i Provident Polska oraz Patrona Honorowego ZUS: https://youtu.be/LO6XLKQGUhg

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Prosimy wpisz swój komentarz!
Prosimy podaj swoje imię tutaj.