SUPERFOOD – SUPER żywność która powinna znaleźć się na stole każdego mężczyzny

0
214

XXI wiek to czas, w którym społeczeństwo całego świata zmaga się z trudem zwalczania narastającego problemu otyłości w wielu grupach społecznych. Faktem jest, że społeczeństwo, choć z nadwagą lub otyłością, jest mocno niedożywione. Wynika to z faktu rozpowszechnienia żywności, która charakteryzuje się wysokim stopniem przetworzenia, co bezpośrednio przekłada się na zmniejszoną zawartość witamin czy składników mineralnych. Mimo zwiększającej się świadomości społecznej dotyczącej korzystnego wpływu pokarmu i aktywności fizycznej na zdrowie człowieka problem pozostaje nierozwiązany. Badania wykazują, że dokonując wyborów w alejkach sklepowych chętnie sięgamy po to co znane i lubiane. A co z nowościami na półkach ze zdrową żywnością?

 

 

Od kilku lat na skutek rozwoju handlu międzynarodowego do sklepów dociera coraz więcej żywieniowych nowości zza granicy. Dzięki temu mamy coraz szerszy dostęp do żywności określanej mianem tzw. superfood. Superżywność określana w ten sposób to produkty pochodzenia roślinnego, które znane są od wieków w różnych zakątkach świata i charakteryzują się wyjątkowymi właściwościami zdrowotnymi. Mimo że powszechnie stosowana anglojęzyczna nazwa tego rodzaju żywności może sugerować, że jest to dla nas pewnego rodzaju nowość, to również nasz lokalny rynek obfituje w produkty zawierające wiele cennych składników odżywczych (witaminy, minerały, kwasy omega-3). Niemniej jednak wraz z upływem czasu zostały one zapomniane, aby teraz wrócić w wielkim stylu i wykazywać dobroczynne działanie na nasz organizm.

Lista produktów bogatych w cenne właściwości jest długa. Warto po nie sięgać aby codzienne posiłki zyskały wartość dodaną w postaci dobroczynnych składników. Wśród poniżej przedstawionych propozycji znajdą się zarówno te zagraniczne, jak i polskie, które z łatwością znajdziecie na sklepowych półkach. Oto kilka z nich:

1.Siemię lniane, czyli nasiona lnu, są bogatym źródłem błonnika pokarmowego. Frakcje rozpuszczalne błonnika wykazują właściwości zmniejszające stężenie cholesterolu całkowitego i LDL, a w związku z tym sprawdzą się w profilaktyce chorób układu krążenia. Siemię lniane jest powszechnie używane jako środek zapobiegający zaparciom oraz biegunkom. Można stosować go zarówno w całości jak i w postaci rozdrobnionej. Siemię lniane najlepiej mielić tuż przed użyciem- wówczas mamy pewność, że zostanie zachowana najwyższa ilość cennych składników.

  1. Spirulina to słodkowodne mikroskopijne algi żyjące w wodzie, o odczynie zasadowym. Ich zielony kolor pochodzi od chlorofilu. Spirulina zawiera nadzwyczajne ilości składników odżywczych. Alga ta jest bogata w łatwo przyswajalne białko, β-karoten, potas, magnez, witaminy C, D i E oraz witaminy z grupy B. Nie sposób zapomnieć o obecności kwasu g-linolenowego (GLA) o właściwościach silnie przeciwzapalnych. Spirulina jest bogatym źródłem wapnia, wspomnianego wyżej β- karotenu oraz żelaza. Jej szczególna rola związana jest z dostarczaniem dużej ilości cennych składników w stosunkowo niewielkiej ilości zielonego proszku. Spirulinę można dodawać do koktajli, sosów sałatkowych oraz dań z pełnoziarnistej mąki aby nadać im niecodzienny kolor.

3.Chia – zwana również szałwią hiszpańską, jest rośliną charakterystyczną dla regionów Ameryki Środkowej i Południowej. Małe brunatne nasiona bogate są w białko, a zawartość tłuszczu w nasionach chia waha się od 25% do 40%, w tym kwasy tłuszczowe z rodziny n–3 i n–6. Nasiona chia są produktem wysokobłonnikowym oraz bezglutenowym dlatego z powodzeniem mogą być stosowane w diecie eliminacyjnej. Nasiona chia zawierają odpowiednią proporcję wapnia i fosforu (1:1), a także są cenne w inne składniki mineralne i witaminy (potas, magnez, żelazo, witaminy z grupy B). Liczne badania wykazują korzyści zdrowotne nasion chia na organizm człowieka. Obecność tego składnika w diecie pozwala na utrzymanie odpowiedniego poziomu gospodarki lipidowej, co ma z kolei wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Nasiona chia można dodawać do müsli oraz przygotowywać w formie puddingu z kremem kokosowym i świeżymi owocami.

4.Korzeń maca pochodzi z  krajów Południowej Ameryki. Używana była jako substancja wzmacniająca w przewlekłym zmęczeniu i anemii oraz poprawiająca czynności endokrynne gonad, które regulują płodność i libido. Maca może stanowić świetny dodatek do koktajli będących sycącym drugim śniadaniem lub podwieczorkiem.

5.Żurawina jest naturalnym źródłem witaminy C. Korzyści zdrowotne przypisane żurawinie są przede wszystkim zasługą obecnych w niej polifenoli oraz szerokiej gamy związków fenolowych, począwszy od kwasów fenolowych, po flawonoidy. Badania wskazują, że polifenole obecne w żurawinie mogą mieć korzystny wpływ na metabolizm glukozy oraz obniżać poposiłkową hiperglikemię. Dzięki zawartości polifenoli żurawina wykazuje również właściwości antyoksydacyjne. Ma to istotne znaczenie w przebiegu wielu schorzeń, również w profilaktyce i leczeniu nowotworów. Obecność żurawiny w diecie przekłada się na zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby przyzębia i próchnicę, Wykazuje się również bardzo dobrym działaniem w zapobieganiu infekcji dróg moczowych, z którymi szczególnie borykają się kobiety. Żurawina może być używana na wiele sposobów – jako dodatek do jogurtu, koktajlu, pasztetu oraz galaretek.

  1. Kiszona kapusta działa jak naturalny probiotyk. W czasie fermentacji rozwijają się bakterie kwasu mlekowego, podobnie jak w napojach mlecznych fermentowanych, które wzmacniają nasz system odpornościowy i oczyszczają organizm z toksyn. Kiszonki to przede wszystkim źródło witamin z grupy C, B, A, E, K, jak również magnezu, fosforu, wapnia i potasu. Są także bogate w błonnik oraz charakteryzują się niską ilością energii. Najcenniejszym dla o organizmu działaniem będzie spożywanie jej w formie surowej. Poza kiszoną kapustą można również kisić kalafior, brukselkę, rzodkiewki, cytryny, pomidory czy dynię. Zaopatrując się w kiszonki w sklepach zwróć uwagę czy są one kiszone czy kwaszone.
  2. Jagody goji obecne są na rynku w postaci surowej, suszonej, soków, herbat czy napoi. Zawierają m.in. karotenoidy, żelazo, wapń, cynk, magnez, witaminę E i związki polifenolowe, przez co wykazują działanie przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, normalizują ciśnienie krwi i obniżają poziom LDL cholesterolu. Są także bogactwem witaminy C.

https://www.dietering.com/dieta-srodziemnomorska.html

Jak wspomniano na początku, lista superfood jest długa. Przedstawione propozycje mogą stanowić uzupełnienie codziennych posiłków. Cechą charakterystyczną żywności określanej mianem „superfood” jest stosunkowo duża ilość cennych składników w niewielkiej objętości produktu. Powyższe składniki można również znaleźć w posiłkach serwowanych przez catering dietetyczny Dietering. Niestandardowe połączenia charakteryzujące się pełnią smaku oraz bogactwem pod względem składu odżywczego to zasługa profesjonalnego zespołu dietetyków oraz zaangażowanych w swoją pracę sztabu kucharzy.

https://www.dietering.com/dobrana-dieta.html

www.dietering.com    email: zamowienia@dietering.com tel. 537 444 030

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Prosimy wpisz swój komentarz!
Prosimy podaj swoje imię tutaj.