Sięgamy po dietę z pobudek racjonalnych – wynika z badań na zlecenie Barbora.pl.

0
650
Bowl with a mixture of dried fruit and nuts on an old kitchen table, selective focus.

Dłuższe i cieplejsze dni oraz wiosna za oknem sprzyjają pomysłom o rozpoczęciu diety lub zracjonalizowaniu sposobu żywienia. Wciąż najczęstszym powodem takiej decyzji jest chęć utraty wagi. Potwierdzają to wyniki badania opracowanego na zlecenie internetowego sklepu spożywczego Barbora.pl. Jednak coraz więcej osób deklaruje, że sięga po tego typu rozwiązania także ze względów zdrowotnych.

 

 

 

Czy stosujemy diety, z jakiego powodu i po jakie najczęściej sięgamy? To obszary poruszone w badaniu zrealizowanym na zlecenie Barbora.pl w styczniu tego roku. Jak pokazują wyniki, mężczyźni (39%) prawie tak samo często, jak kobiety (49%), stosują diety odchudzające. Wiek, dochody, wykształcenie ani status społeczny nie mają tu większego znaczenia.

Dlaczego narzucamy sobie dietetyczny reżim?

Wciąż ponad połowa, bo 65% ankietowanych, przyznaje, że powodem przejścia na dietę jest chęć zrzucenia zbędnych kilogramów. Jednak co ciekawe, częstym motywatorem takiej decyzji, jest zdrowie. Aż 42% badanych zadeklarowało, że chce po prostu zacząć zdrowo się odżywiać, 39% chce rozwiązać problemy zdrowotne, a 37% dąży do poprawy samopoczucia dzięki diecie. Tylko 6% ankietowanych zadeklarowało, że kieruje się modą na odchudzanie. Wyniki badania Barbora.pl potwierdzają zatem, że coraz więcej osób zdaje się być świadoma, jak duży wpływ na kondycję psychiczną i fizyczną ma sposób odżywiania.

Jaką dietę najczęściej wybieramy?

Wachlarz rodzajów diet jest bardzo szeroki – od popularnej diety keto (22%) przez bezmięsną (21%), śródziemnomorską (19%), wegańską (12%) czy aż po dietę typu paleo (4%). Każda kusi gwarancją natychmiastowego sukcesu i przyciąga coraz krótszym czasem potrzebnym do osiągnięcia rezultatu. Jednak fakt, że jedna dieta jest dobra dla jednej osoby, nie oznacza, że tak samo sprawdzi się w przypadku innej. W badaniu Barbora.pl co trzecia osoba deklaruje, że zamiast konkretnej diety wybiera post przerywany, a co czwarta korzysta z jeszcze innych sposobów. Zjawisko to może świadczyć o tym, że niechętnie poddajemy się ściśle określonym reżimom dietetycznym, a częściej wybieramy rozwiązania, w których sami decydujemy o tym, co i kiedy jemy.

Odchudzanie to jedno, a poprawa komfortu życia oraz stanu zdrowia to drugie. Wiele chorób cywilizacyjnych, jak cukrzyca typu II, nadciśnienie, otyłość czy depresja, jest wynikiem właśnie złego odżywiania, które nie dostarcza w odpowiedniej ilości wartości odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dlatego tak ważne jest podejmowanie świadomych wyborów żywieniowych. Racjonalność w tej kwestii dotyczy takich działań jak: wybór konkretnych produktów, minimalizowanie żywności przetworzonej czy zachowywanie odstępów między posiłkami.

Zdecydowana większość dietetyków zgadza się z opinią, że najrozsądniejszym wyjściem jest wybór dobrych jakościowo i nieprzetworzonych produktów oraz słuchanie swojego organizmu. Jeśli zależy nam na poprawie kondycji fizycznej i zdrowotnej, warto postawić w swoim codziennym odżywianiu na takie produkty jak: świeże warzywa i owoce, gruboziarniste kasze, płatki owsiane, pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, cieciorka, soczewica, chude mięso, ryby morskie czy olej kokosowy.

Wśród kluczowych kategorii produktowych, najchętniej wybieranych przez naszych klientów, są świeże warzywa i owoce. Widzimy, że coraz więcej osób wybiera zdrowe żywienie, pokazują to też badania. Podstawą zdrowego stylu życia jest spożywanie dobrej jakości produktów, dlatego tak ważny jest łatwy do nich dostęp. Jako internetowy sklep spożywczy dokładamy najwyższych starań, aby nasi klienci mieli jak największy wybór oraz możliwość robienia zakupów codziennie z bieżącą dostawą. Nasza strefa EKO w sklepie Barbora.pl jest przykładem wyjścia naprzeciw tym trendom. Dzięki współpracy z ekologicznymi lokalnymi przedsiębiorstwami w naszej ofercie znajdują się ekologiczne kasze, mąki, ryże, produkty dla dzieci, warzywa i owoce BIO oraz wiele innychmówi Agnieszka Śliwka-Stachowiak, kierownik marketingu i PR, Barbora.pl.

 W materiale wykorzystano wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie marki Barbora przez Instytut KOG w styczniu 2022 roku, N = 500.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Prosimy wpisz swój komentarz!
Prosimy podaj swoje imię tutaj.