Dieta w okresie jesienno-zimowym

0
537

Okres jesienno-zimowy od zawsze kojarzy się z przeziębieniem, pogorszeniem samopoczucia w związku z odchodzącym latem. Zmieniające się warunki atmosferyczne sprzyjają infekcjom niejednokrotnie związanych z obniżoną w tym czasie odpornością. Warto wtedy zadbać o naturalne jej wzmocnienie oraz uwzględnić w codziennej diecie posiłki o właściwościach rozgrzewających.

 

W tym szczególnym okresie dostępne są również surowce sezonowe, o których nie sposób zapomnieć w czasie kuchennych eksperymentów. Dieta w tym czasie powinna obfitować w witaminy, składniki mineralne, pełnowartościowe białka oraz zdrowe tłuszcze. Często odczuwamy potrzebę zwiększenia kaloryczności dań. Niestety wraz z pogorszeniem pogody za oknem, pogorszeniu ulega również częstotliwość oraz jakość aktywności fizycznej. W takiej chwili nadmiar kalorii zostaje magazynowany w postaci tkanki tłuszczowe,j z którą będziemy „walczyć ” już za kilka miesięcy. Będąc w męskim gronie zadajmy sobie pytanie? Czy warto fundować naszym, wystarczająco już obciążonym organizmom taką huśtawkę? Jeśli jak ja odpowiedziałeś „-nie”, usiądź i poznaj moje sposoby na zachowanie właściwej masy ciała oraz zdrowia w tym wymagającym okresie jakim niewątpliwie jest jesień.

W czasie zimnych wieczorów chętnie sięgamy po dania i napoje rozgrzewające. Idealnym rozwiązaniem będzie wykorzystanie imbiru, który wykazuje właściwości przeciwzapalne. Wpływa na poprawę narażonej na infekcje odporności oraz nadaje potrawom wyrazisty smak i zapach. Idealnie sprawdzi się jako dodatek do zup oraz napojów. Natomiast jako składnik dań na słodko polecam zagłębić temat właściwości cynamonu oraz goździków. Bezapelacyjnie wpłyną na pozytywne zwiększenie ciepłoty ciała, przy okazji wykazując korzystne działanie na kubki smakowe.

Niedocenianym ze względu na silny aromat na zawsze pozostanie czosnek. Dodawany w niewielkich ilościach wpłynie na poprawę stanu zdrowia  oraz skutecznie rozgrzeje w chłodne wieczory. Nie bój się intensywnych przypraw i nowych smaków. Traktuj kuchnię jak laboratorium, w którym tworzy się coś wyjątkowo smacznego a zarazem pełnowartościowego. Dieta powinna być urozmaicona. Nie ma zatem potrzeby bezpodstawnego zwiększania bilansu kalorycznego, z którym będziemy musieli zmierzyć się w sezonie letnim.

Kolejnym ważnym aspektem powinno być utrzymanie aktywności fizycznej lub jej zapoczątkowanie. Mimo, że aura nie sprzyja wychodzeniu na zewnątrz oraz podejmowaniu tam aktywności można rozważyć ćwiczenia na siłowni lub w innym zamkniętym pomieszczeniu gdzie temperatura umożliwi ćwiczenia w lżejszym stroju treningowym. Nawet minimalna aktywność wpłynie na zachowanie dobrej kondycji oraz nie będzie powodować odkładania się tkanki tłuszczowej. Bezwzględnie należy również pamiętać o właściwej regeneracji, którą gwarantuje sen.

Odpowiednia jego ilość zapewni świeży umysł oraz energię do działania. Wbrew pozorom depresyjno-apatyczny okres jesienno-zimowy nie dotyczy tylko kobiet. Jeśli tylko zapewnimy sobie prawidłową dietę bogatą w niezbędne mikro i makroelementy we właściwych proporcjach, urozmaicone rozgrzewające dania, aktywność ruchową nawet na minimalnym poziomie to okres jesienny minie w spokoju oraz bez obaw o pogorszenie naszej kondycji psychofizycznej.

Marek Zborowski / specjalista ds. żywienia

Więcej informacji na http://www.dietering.com/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Prosimy wpisz swój komentarz!
Prosimy podaj swoje imię tutaj.