Daniel Kostrzewa: Kawa i biznesowy savoir-vivre

0
107

Z Danielem Kostrzewą, współwłaścicielem CAFFE GRANO rozmawiamy o kawie w biurze, jej roli w biznesie, trendach i zmieniającym się rynku.

 

WIEM, ŻE KAWĄ W SEGMENCIE OFFICE ZAJMUJCIE SIĘ JUŻ BARDZO DŁUGO. JAK ZMIENIAŁO SIĘ PODEJŚCIE DO TEGO TEMATU NA PRZEŁOMIE LAT? CHYBA NIE WYOBRAŻAMY SOBIE JUŻ DNIA BEZ KAWY W BIURZE.

Tak, z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że w obecnych czasach filiżanka kawy w firmowej kuchni, czy sali konferencyjnej, stała się standardem. Mamy doświadczenie w tym temacie sięgające 2000 roku, kiedy to królowała na biurkach popularna plujka zalewana wrzątkiem z czajnika. Razem z moimi wspólnikami, mieliśmy wtedy okazję, w jednej z kawowych korporacji, wprowadzać całkowicie nowy standard jakości w segmencie kawy w biurze, a mianowicie kawy porcjowanej w kapsułkach wraz z wysokociśnieniowymi ekspresami. Były to czasy, kiedy serwowanie kawy gościom nie było tak oczywiste, jak obecnie, a wydatek na ekspres był nowoczesna fanaberią. Blisko dwadzieścia lat w branży kawy biurowej dało nam możliwość obserwacji rozwoju rynku, nawyków czy oczekiwań Klientów i przez ten czas zmieniło się bardzo dużo…

 „Proponowanie filiżanki kawy podczas każdego biznesowego spotkania weszło już w kanony biznesowego savoir-vivre.”

MOŻNA CHYBA POWIEDZIEĆ, ŻE ZROBILIŚMY KROK MILOWY…

Przez ostatnie dwie dekady zrobiliśmy w Polsce olbrzymi postęp, jeżeli chodzi o świadomość definicji dobrej kawy i sposobów jej zaparzania. W chwili obecnej kawa jest podstawą każdego office’owego poranka, przerwy w pracy czy biznesowego spotkania, a  ekspres do kawy jest niemal tak samo ważną inwestycją w firmie, jak ksero czy drukarka. Proponowanie filiżanki kawy podczas każdego spotkania  weszło już w kanony biznesowego savoir-vivre. Kawa to produkt budzący pozytywne skojarzenia i emocje, które przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy. Zaproponowana, przełamuje pierwsze lody podczas rozmowy. Jednak jej słaba jakość niewątpliwie zostanie zauważona natychmiast i zapadnie w pamięci naszego gościa. Głównie postęp cywilizacyjny, ale i szeroki dostęp do informacji czy coraz większy wybór w gatunkach, sprawiły, że o kawie wiemy dużo więcej niż jeszcze kilkanaście lat temu. Rosnąca popularność, kaw segmentu speciality, alternatywnych sposobów parzenia czy ilości kawiarni w Polsce sprawiła, że poruszamy się w temacie coraz sprawniej. Polacy znają się na kawie z roku na rok coraz lepiej. Dbałość o jej wysoki poziom ważna jest szczególnie w biznesie, gdzie najłatwiej spotkać świadome osoby, które piły kawę nie w jednej firmie i nie w jednym miejscu na świecie. Częstowanie gości kawą rozpuszczalną lub popularną kiedyś „plujką” traktowane jest obecnie, mówiąc brutalnie, jako powód do wstydu. Od kilku lat obserwujemy wzrost popularności świeżo palonej kawy ziarnistej.

TRUDNO SIĘ NIE ZGODZIĆ, ALE JAKIE ROZWIĄZANIE WYBRAĆ DO SWOJEGO BIURA? NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ?

Najbardziej popularnym rozwiązaniem w biurowych realiach jest oczywiście ekspres ciśnieniowy. Dlaczego? Głównie ze względu na szybkość obsługi, powtarzalność oraz fakt, że napoje na bazie tradycyjnego espresso są „najbezpieczniejszymi” i najpopularniejszymi. Mam tu na uwadze gusta naszych gości i współpracowników. Rosnąca popularność alternatywnych sposobów zaparzania kawy, sprawiła, ze mamy coraz więcej zapytań o maszyny do przelewowego sposobu zaparzania kawy, ale nadal podstawowym urządzeniem pozostaje ekspres ciśnieniowy i ten polecamy naszym Klientom.

Do współpracy należy wybierać firmy, które obsłużą nas kompleksowo. Tak jak Caffe Grano – wypalamy własną świeżą kawę, jesteśmy dystrybutorem najważniejszych marek ekspresów dostępnych na polskim rynku, jesteśmy także ich autoryzowanym serwisem, oferujemy szereg usług posprzedażnych i w ramach umowy dzierżawy urządzenia (dedykowany opiekun, infolinia 24h itd…) To wszystko składa się na to, że nasz Klient ma jedną firmę, do której może zgłosić się z każdą sprawą związaną z kawą w Jego firmie, a nasza niezależność,  brak uzależnienia od zewnętrznych podwykonawców, gwarantuje najsprawniejsze i najszybsze załatwienie sprawy.

ALE NAJWAŻNIEJSZA POZOSTAJE KAWA?!

Oczywiście! Dobrej jakości kawa jest podstawą! Możemy pójść na kompromis wybierając niższej klasy tańszy ekspres, ale w przypadku kawy nie ma kompromisów – tu powinniśmy stawiać na najwyższą jakość.

„Kawa najwyższej jakości, to świeża kawa z pełnowartościowych ziaren, wypalonych w rzemieślniczej palarni, najlepiej pod nasze zamówienie i dostarczona optymalnie tydzień/dwa po wyprażeniu.”

ZACZNIJMY OD DEFINICJI – CO TO ZNACZY BIUROWA KAWA WYSOKIEJ JAKOŚCI?

Odpowiem najkrócej jak się da – to świeża  kawa z pełnowartościowych ziaren, wypalonych w rzemieślniczej palarni, najlepiej pod nasze zamówienie i dostarczona optymalnie tydzień/dwa po wyprażeniu. Świeża kawa z palarni to przede wszystkim bogatszy aromat i pełnia smaku. To skutek dokładniejszego i dłuższego palenia wyselekcjonowanych zielonych ziaren w porównaniu do produkcji przemysłowej marek wielkich producentów.

CZY SUGERUJE PAN, ŻE KAWY POPULARNYCH MAREK SĄ GORSZE?

(śmiech) Zawsze na pytanie jaka kawa jest najlepsza? Odpowiadam, że przede wszystkim ta, która nam najbardziej smakuje. Absolutnie szanuję wybory Klientów kaw ze sklepowych półek. Ale dlaczego nie mamy wybierać na co dzień produktu lepszej jakości, który tym bardziej w biurze reprezentuje niejako także naszą firmę? Uważam, ze  ta sytuacja jest podobna trochę do zauważalnych zmian żywieniowych Polaków, którzy wybierają i doceniają coraz częściej produkty wyższej jakości. Podobnie jest z kawą. Tą regułę potwierdzają nasi Klienci czy firmy, które odwiedzamy z próbkami naszej kawy z prośbą o porównanie ze swoją obecną. Słyszymy po takim teście o przepaści w jakości i smaku, w porównaniu z popularnymi markami, które królują jeszcze w office’owych młynkach ze względu na swój silny marketing, przyzwyczajenia i niższą cenę. Kawy przemysłowe to przede wszystkim gorsza jakość ziarna, brak informacji o ich pochodzeniu czy nawet podstawowych, jak skład mieszanki, który znajduje się w paczce. To także mniej dokładny i szybszy proces jej produkcji. To wszystko przekłada się na jej jakość.

KIEDYŚ SPOTKAŁAM SIĘ ZE STEREOTYPEM, ŻE KAWA W BIURZE TO SYNONIM NAJGORSZEJ KAWY …

Ja też i spotykam się jeszcze z tym nadal. Niestety mimo rosnącej świadomości kawy, często na decyzję o wyborze ziaren w firmie mają wpływ surowe cyfry Excela i przekonanie, że mam być jak najtańsza… Zdarza się, że Klienci w pierwszym kontakcie, słysząc stwierdzenie „kawa z palarni” kojarzą je od razu z wysoką ceną… A tak nie jest…

Owszem kawa wprost z palarni z reguły jest odrobinę droższa (wynika to w głównej mierze z użytego lepszej jakości zielonego ziarna), ale w cenie, w przypadku CAFFE GRANO, oprócz nieporównywalnie wyższej jakości produktu, Klient otrzymuje także profesjonalne urządzenie wraz z pakietem usług na czas trwania umowy współpracy – mówię tu o indywidualnej opiece zarówno przedstawiciela handlowego jak i serwisanta, regularnych przeglądach urządzenia, dostarczanych bezpłatnie środkach do konserwacji ekspresu czy infolinii 24h/7, gdzie można się do nas zgłosić z każdym  technicznym zapytaniem. Dodatkowo umowa z nami gwarantuje Klientowi stałą cenę kawy – długoterminowe planowanie budżetu. Te wszystkie punkty w końcowym rozrachunku dają Klientowi więcej korzyści niż zakup maszyny bez serwisu i najtańszej kawy słabej jakości.

JAKIE SĄ TRENDY, JAK BĘDZIE ROZWIJAŁ SIĘ TEMAT KAWY W BIURZE?

Tak jak wspomniałem, z roku na rok rośnie popularność kawy świeżo palonej z rzemieślniczych palarni, jak nasza i coraz więcej biur będzie wybierało tej jakości ziarno. Czasy nowych technologii mają też wpływ na rozwój w branży ekspresów – zarówno w kwestiach rozwiązań technicznych, jak i designu. Przyszłością będą nowoczesne ekspresy obsługiwane za pomocą  dotykowych paneli, które oprócz umilenia i ułatwienia sposobu obsługi, dadzą możliwość wyświetlenia użytkownikom dowolnych treści – jak propozycje przepisów kawowych, informacji o kawie czy filmowych instrukcji konserwacji maszyny. Rozwijającym się trendem, który mamy już w ofercie CAFFE GRANO, są ekspresy posiadające bezprzewodową komunikację z serwisem. Rozwiązanie to opiera się na zainstalowanej karcie SIM w ekspresie lub podłączeniu urządzenia pod lokalną sieć wifi. Łączność taka daje możliwość, zmiany ustawień, sprawdzania statystyk czy oględzin ekspresu przez serwisanta bez konieczności jego wizyty u Klienta.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Prosimy wpisz swój komentarz!
Prosimy podaj swoje imię tutaj.