Audi A8 – azymut: przyszłość

0
377

Koncern z Ingolstadt zaprezentował szerokiej publiczności swoją flagową limuzynę. Model A8 dla Audi to nie tylko kwestia istnienia w klasie Premium, lecz również pole do prezentacji możliwości technologicznych. Klienci będą mogli cieszyć się z tych rozwiązań na co dzień, a Audi przygotowało sporo nowości.

 

Standardowo limuzynę zaoferowano w dwóch rozmiarach – podstawowa wersja ma długość 5,17 m, wersja Long ma powiększony rozstaw osi o 13 cm. A8 ponownie zbudowano z lekkiego aluminium i wyposażono w stały napęd na cztery koła. Wyrazem nowoczesności najnowszego Audi są reflektory diodowe HD Matrix ze światłami laserowymi Audi Laser z przodu i najnowsze lampy wykonane w technologii OLED z tyłu.

Inżynierowie odpowiedzialni za konstrukcję i systemy pokładowe opracowali auto, które jest ukierunkowane na przyszłość. Sukcesywnie będą wprowadzane systemy autonomicznej jazdy. System Audi AI traffic jam pilot będzie mógł przejąć zadania kierowcy na drogach szybkiego ruchu i autostradach z wyraźnie oddzielonymi barierkami pasami ruchu, do prędkości 60 km/h. System, osiągając granice swoich możliwości, sam poprosi nas o przejęcie kontroli nad pojazdem. To rozwiązanie w różnych wersjach będzie wprowadzane na poszczególne rynki w zależności od lokalnych przepisów.

Aby zapewnić maksymalną wydajność systemu autonomicznej jazdy, oprócz czujników radarowych, kamer i czujników ultradźwiękowych Audi A8 wyposażono w skaner laserowy. Kierowcę wspomagać będą także rozwiązania takie jak Audi AI, remote parking pilot i remote garage pilot steer. Dzięki nim za pomocą smartfona z aplikacją myAudi App będzie można nadzorować odprowadzenie auta na miejsce parkingowe, a nawet zaparkować auto w garażu. Przytrzymując przycisk AI Button na wyświetlaczu telefonu pojawi się na żywo widok z pokładowych kamer auta.

Początkowo Audi wprowadzi dwie jednostki 6-cylindrowe. Wspomagane turbosprężarkami silniki będą dysponowały mocami: wysokoprężny 3.0 TDI – 286 KM – i benzynowy 3.0 TFSI – 340 KM. Chwilę później pojawią się silniki 8-cylindrowe, 4.0 TDI o mocy 435 KM i 4.0 TFSI dysponujący 460 KM. Flagowa wersja W12 o pojemności sześciu litrów znajdzie się w ofercie jeszcze później. Na razie Audi nie zdradza jej osiągów.

Wszystkie wersje będą wyposażone w chłodzony wodą alternator-rozrusznik z instalacją 48V oraz rozrusznik konwencjonalny. Dzięki temu wygaszanie silnika i jego ponowne odpalanie będzie odbywało się bezgłośnie, podczas tzw. żeglowania. Dla wersji wydłużonej L oferowany będzie również napęd hybrydowy e-tron quattro z możliwością ładowania akumulatorów plug-in. Połączone jednostki 3.0 TFSI i silnik elektryczny będą generowały sumaryczną moc 449 KM i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Hybrydowa odmiana będzie mogła przejechać na samym prądzie do 50 km, a dzięki funkcji Audi Wireless Charging jej akumulatory litowo-jonowe będzie można ładować bezprzewodowo.

W samochodzie tej klasy jednym z ważniejszych elementów jest praca podwozia, komfort i precyzja prowadzenia. Również w tym aspekcie inżynierowie Audi wykazali się profesjonalizmem. Dynamiczny układ kierowniczy steruje czterema kołami. W zależności od prędkości skręca koła w tym samym kierunku lub tylne w przeciwnym. Dzięki aktywnemu mechanizmowi różnicowemu na tylnej osi prowadzenie auta ma być jeszcze bardziej precyzyjne i dynamiczne.

W pełni aktywne zawieszenie Audi AI steruje wysokością zawieszenia indywidualnie na każdym kole, a wraz z systemem pre sense 360º w razie nieuchronnej kolizji bocznej uniesie jedną ze stron, by zminimalizować skutki uderzenia. Podwozie oparte na powietrznym zawieszeniu Air suspension, wspomagane wcześniej wspomnianymi systemami, ma zapewniać w zależności od potrzeb kierowcy komfort limuzyny albo precyzyjne prowadzenie znane ze sportowych samochodów. Tak nowoczesne technologie wymagają równie nowoczesnego centrum sterowania.

Tablica rozdzielcza została pozbawiona większości przycisków i pokręteł. Centrum sterowania to głęboko czarny wyświetlacz dotykowy o przekątnej 10,1 cala do obsługi systemów infotainment. Mniejszy dolny wyświetlacz obsługuje funkcje klimatyzacji oraz systemy wspomagające komfort podróżowania. Wiele funkcji będzie można aktywować poleceniami głosowymi. Najbardziej prestiżowe i luksusowe miejsce w nowym A8 znajduje się oczywiście z tyłu po prawej stronie. W wersji L opcjonalnie będzie oferowany tzw. fotel relaksujący z wieloma funkcjami regulacji oraz podnóżkiem. Pasażer zajmujący to miejsce będzie miał możliwość korzystania z funkcji podgrzewania i masażu z wielostopniową regulacją, nawet masażu stóp. Tylna strefa może mieć indywidualne sterowanie chociażby oświetleniem Ambiente czy oświetleniem do czytania o HD Matrix. Wszystkim tym oraz indywidualnym masażem każdego z tylnych miejsc będzie można sterować dzięki urządzeniu wielkości smartfona o nazwie Rear Seat Remote.

Sprzedaż flagowego Audi ma się rozpocząć jesienią tego roku. Wtedy też poznamy ceny oraz szczegółowe wyposażenie i osiągi poszczególnych wersji.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Prosimy wpisz swój komentarz!
Prosimy podaj swoje imię tutaj.